Jaký vybrat správný olej do motoru?

 V dnešní době je na trhu záplava motorových olejů. Ale jaký vybrat? Zde uvedu informace, jak správně vybrat motorový olej, podle kterého vybírám
i já a radím to samé i mým zákazníkům. Doufám, že tyto informace budou pro Vás přínosné a uvedu Vás tak do problematiky výběru motorového oleje i do Vašeho automobilu. 
 
 Určitě, pokud jste někdy zkoumaly, jaký olej dát do svého vozu, určitě uznáte, že to není lehký úkol. A přiznám se, že ani pro mě to není leckdy lehké.
 
  Čím tedy začít? 
 První a naprosto zásadní je vědět jaký olej předepisuje výrobce motoru! Pozor ovšem, není to tak, že si nalistujete stránku v dodávaném manuálu
nebo zavoláte do značkového servisu, což jsou samozřejmě způsoby kde se použití oleje do motoru dozvíte, a tam se dočtete nebo Vám zdělí, 
abyste použily olej firmy Castrol. NE! Ono totiž na výrobci oleje nezáleží. Na trhu je celá řada i neznámých výrobců olejů, kteří ovšem svojí kvalitou za těmi "značkovými" vůbec nezaostávají. 
 
  Na čem tedy záleží?

Celkem tři prvky označení motorového oleje podle kterých můžete vybírat. 

        1. Výkonnostní klasifikace oleje  

Setkat se můžeme se dvěmi variantami výkonnostní klasifikace a to bud´podle americké klasifikace ( API ), nebo evropské klasifikace (ACEA).

S klasifikací API se většinou setkávám u japonských nebo korejských vozidel. U evropských vozů je to zcela převážně norma ACEA. Pokud narazíte olej bez těchto označení raději ho do svého motoru nelejte! 

        2. Podniková norma výrobce motoru

Protože někteří výrobci pro své motory potřebují specifické mísení aditiv, vyvinuli pro tyto účely tzv. podnikové označení mot. oleje.

Podnikových norem je celá řada a někdy mám pocit, že když výrobce ještě nemá normu pro svůj motor není dostatečně IN.

Asi nejznámější je norma výrobce motorů VW (např. VW 505.01 pro motory PD nebo 507.00 olej pro dlouhý interval motoru PD i s filtrem pevných částic.)

Jinými slovy, pokud výrobce motoru doporučuje olej s podnikovou normou, je naprosto nejlepší zvolit právě tento motorový olej.  Prakticky je tato norma nadřazená výkonnostní klasifikaci oleje, protože ta je tam již zahrnutá. 

Pro příklad: máme motor výrobce Peugeot, který udává podnikovou normu B71 2296, která odpovídá výkonnostní klasifikaci ACEA A3/B4. Protože držíme v ruce olej na kterém je uvedena právě tato podnik. norma prakticky nám nebrání nic takový olej použít. Pokud ovšem dané podnik. označení není, musíme vybrat olej podle výkon. klasifikace, tedy v tomto případě ACEA A3/B4. 

 

        3. Vizkozní třída motorového oleje (SAE)

Poslední člen ve skládance použití mot. oleje je vizkozní třída. Dnes zcela vždy celoroční označení např. 5W30, 10W40 atd. s tím, že první část

značí vizkozitu oleje za studena 5W (Winter) a druhá čast je vizkozita za tepla. Čím je první číslo menší tím tekutějším olej zůstává v mrazech a zabezpečeno dostatečné promazání všech součástí v co nejkratším čase. Například pro lidi, kteří jezdí málo a většinou po městě a tím pádem mají větší množství studených startů, doporučím raději olej s nižší zimní vizkozitou. 

Druhé číslo značí viskozní stabilitu za tepla. Čím je číslo vetší, znamená to že vzniká na třecích plochách silnější mazací film. 

V praxi je tendence obě tyto čísla snižovat, což je pro zimní údaj logické, ale pro letní údaj také, protože z důvodu snížení třením na sebe navzájem působících ploch se sníží spotřeba paliva . Proto jsou např. oleje 5W30 nazývány jako lehkoběžné.  Prakticky Vám nic nebrání použít místo 5W40 olej 5W30, samozřejmě při zachování správné výkonnostní klasifikace. Za takovou změnu můžete být odměněni úsporou paliva až o 15% . Ale pozor!!! U starších vozidel které mají problém se zvýšenou spotřebou motorového oleje bude pravděpodobně úspora paliva vykompenzována vyšší spotřebou oleje a není tudíž změna na místě.

 

Shrnutí:

Úplně nejzásadnější je vedět, co předepisuje výrobce motoru. Ten určitě bude předepisovat bud´výkonnostní klasifikaci (A3/B4, A5/B5 atd.) nebo svojí podnikovou normu ( např. VW 504.00, MB 229.3, RN 0710 atd.)

U viskozní třídy může nabízet víc variant ( např. 10W40, 5W40). Tady je dobré přihlédnout k provozním podmínkám vozidla, tedy kolik je studených startů,

jak dlouhé vzdálenosti vozidlo ujede atd. 

 

Tak to je ode mne vše, už se těším na vaše podněty a pokud si nevíte rady jaký olej vybrat neváhejte se na mě obrátit.

Přeji krásný den 

Martin Žák 

 

Diskusní téma: Jaký vybrat správný motorový olej?

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek